منابع ازمون وکالت 97

ادله حجیت اجماع : :: پرتال تخصصی فقه و حقوق

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

به پرتال تخصصی فقه و حقوق خوش آمدید

آمادگی برای آزمون وکالت

وبلاگ حقوقي نيما جهانشيري

پیوندها

ادله حجیت اجماع در فقه اهل سنت :

اهل سنت براى اثبات حجیت اجماء به کتاب و سنت و عقل استناد نموده اند ( الاصول العامه للفقه المقارن ص 258  )

 

الف ) کتاب:

از کتاب آیات زیر مستند آنان است :

1 - و من یشاقق الرسول من بعد ما تبین له الهدى و یتبع غیر سبیل المؤمنین نوله ما تولى و نصله جهنم و ساءت مصیرا ( سوره نساء آیه 116 ) یعنى : هر کس با رسول خدا مخالف کند , پس از آن که هدایت براى او پدیدار گشت , و غیر از راه مؤمنین را پیروى کند , ما او را به آنچه که مى خواهد خواهیم رساند و او را در دوزخ خواهیم افکند , و چه بد بازگشتى است .

2 - فان تنازعتم فى شیى فردوه الى الله و الرسول - یعنى : پس اگر در چیزى نزاع نمودید به خدا و پیغمبر رجوع نمائید ( سوره نساء آیه 59 )

اهل سنت در استناد به آیات فوق مى گویند : در آیه اول , راهى که راه مؤمنین نباشد از نظر خداوند مردود و در عداد مخالفت با رسول الله تلقى شده است , و به موجب آیه دوم , تنها در موارد نزاع لازم است به خدا و پیامبر مراجعه شود و از مفهوم آیه استنباط مى کنند که در مسائل اتفاقى که نزاعى وجود ندارد رجوع لازم نیست و اتفاق آراء خود حجت است .

3 -  آیاتى که مدلول آنها , تعظیم و تکریم امت اسلامى است و آنها را امت وسط و معتدل ) سوره بقره آیه 143 - و کذلک جعلناکم امة وسطا ) , یا بهترین امت ( سوره آل عمران آیه 110 - کنتم خیر امة  ) خوانده است .

شیخ طوسى در کتاب عدة الاصول از اهل سنت چنین نقل مى کند : مى گویند خداوند امت اسلامى را بهترین امت خوانده است که آنان امر بمعروف و نهى از منکر مى کنند پس هیچگاه این امت بر خطا نمى رود زیرا در این صورت [بهترین نخواهند بود و بجاى آن که آمر به معروف و ناهى از منکر باشند , آمر بمنکر و ناهى از معروف خواهند بود و لذا براى تحقق آیه شریفه چاره اى نیست جز اینکه بگوئیم امت اسلامى هرگز بخطا نمى روند ( عدة الاصول شیخ طوسى ص 242 , الاصول العامه للفقه المقارن ص 260 )

ولى تمامى استدلالات مذکور مورد خدشه واقع شده و حتى از میان علماى اهل سنت افرادى نظیر غزالى استنباطات فوق را از آیات مذکور مردود دانسته اند .

غزالى در رد استدلال به آیه نخستین مى گوید : متبادر از آیه شریفه این است که هر کس با رسول الله به مخالفت برخیزد و او را بیازارد و راهى جز راه مؤمنین بپیماید و از پیروى رسول الله و یارى او و دفع دشمن از وى سرپیچى کند . . . ما او را به دوزخ خواهیم رسانید . پس قرآن مجید دوزخ را صرفا بر عدم متابعت مؤمنین مترتب ننموده است ( المستصفى , غزالى ج 1 ص 111 , اصول الفقه مظفر جلد دوم ) .

گذشته از این , اصولا منظور از راه مؤمنین در قرآن همان صراط مستقیم الهى و مسیر حرکتى است که امت اسلامى در طریقه کلى خویش برگزیده است و مدلول آیه فوق و امثال آن ارتباطى به موضوع اتفاق مسلمین در مسائل فرعیه عملیه ندارد .

در مورد استدلال به آیه دوم نیز نیازى به توضیح نیست , زیرا آیه شریفه چنین مفهومى ندارد . وانگهى اتفاق مسلمانان و عدم تنازع آنان در امور , معلول تعلیمات حاصله از کتاب و سنت است نه این که آنان بخودى خود و بدون تأثیر از این منابع به چیزى دست یافته باشند .

و اما آیات دسته سوم به هیچ وجه دلالتى بر عصمت امت اسلامى ندارد بلکه صرفا رساننده برترى و رجحان این امت بر سایر امم بوده و بعبارت دیگر بین معتدل بودن و برتر بودن امت با عصمت هیچگونه ملازمه اى نیست زیرا خوبى و صلاح منافاتى با خطا ندارد بلکه افراد صالح و حتى جامعه صالح و رستگار نیز ممکن است بخطا رفته , گرچه در خطا معذور باشند .

ب ) سنت :

اهل تسنن براى اثبات حجیت اجماع به روایاتى تمسک جسته اند که با مضامین مختلف دلالت بر عصمت امت دارد . این روایات به طرق گوناگون توسط اشخاص مختلف از جمله عمر , ابن مسعود , ابى سعید خدرى , انس بن مالک , ابن عمر , ابو هریره , حذیفه , ابن الیمان , از رسول الله نقل شده است 

محقق کاظمى مى گوید: مهم ترین این روایات حاوى این مضمون است : ( لا تجتمع امتى على الخطا ) یعنى : امت من بر خطا اجتماع نخواهند کرد . که بسیارى از عامه ادعاى تواتر معنوى بر آن نموده اند ( از جمله غزالى در المستصفى ) . و از علماى امامیه , علامه در ( منتهى ) و کتاب ( الفین آن را پذیرفته و نیز در کتاب قواعد و تذکره از مختصات پیغمبر اسلام این نکته را ذکر کرده است که امت ایشان بر خطا اتفاق نمى کنند ( کشف القناع عن وجوه حجیة الاجماع شیخ اسدالله معروف به محقق کاظمى , الاصول العامه للفقه المقارن ص 262  )

ولى پاسخ این است که اولا به علت تشتت و اختلاف در مضامین و متون روایات مذکور , بعید است که بتوان حتى تواتر معنوى آن را پذیرفت , ثانیا بفرض مسلم بودن و قبول صدور این مضمون , مفهوم ( اجماع امت ) اتفاق همه افراد امت است , و بى تردید همه افراد امت اسلامى در تمامى اعصار و قرون تنها در مسائلى اجتماع و اتفاق نظر نموده اند که در اصطلاح فقه آنها را ضروریات دین مى نامند . مانند وجوب نماز , روزه , زکوة و امثال آن که در مورد احکام آنها نیازى به تمسک به اجماع نیست . گذشته از این , نمى توان با استناد به این گونه احادیث به حجیت اجماع اهل حل و عقد , یا اهل مدینه و یا فقهاء معروف که قهرا همه مردم نیستند , قائل شد .

 

ج ) عقل :

اهل سنت در این مقام با استناد به عقل مى گویند: هرگاه گروه کثیرى از اهل نظر و بصیرت پس از تلاش و تحقیق در امرى اتفاق نظر پیدا کنند , بنظر عقل محال است که بر خطا باشند ( مصادر التشریع ص 106 )

در پاسخ مى گوئیم اگر لازمه این گونه اتفاق و وحدت نظر حصول قطع به سنت معصوم باشد , تردیدى در حجیت آن نیست , و در غیر این صورت با وجود کثرت علماء متفق العقیده نیز احتمال خطا و لغزش آنان منتفى نیست . زیرا همانگونه که در خبر متواتر گفته اند هر چند کثرت راویان احتمال تبانى بر کذب را کاهش مى دهد ولى هیچگاه نمى توان به قطع و یقین گفت که آنان در استنباطشان بخطا نرفته اند . زیرا دیده شده است که سالها و بلکه قرنها جماعتى از علماى فرقه اى بر امرى خطا و اشتباه اتفاق نظر داشته اند ( رجوع شود به الاصول العامه للفقه المقارن ص 264 )


منبع: مباحثى از اصول فقه،  دکتر سید مصطفی محقق داماد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی