وضع به اعتبار موضوع نیز بر دو گونه است :
1 - شخصى .
2 - نوعى .
وضع شخصى
هرگاه واضع لفظى را با ماده خاص و هیئت مخصوص آن در نظر گیرد و با همان ماده و هیأت معین , آن را در برابر معنى قرار بدهد این عمل را به نام وضع شخصى مى خوانند . وضع نامهاى اشخاص و اجناس از این قبیل است .
وضع نوعى
هرگاه واضع نسبت به لفظى که مى خواهد وضع کند خصوصیتى را در ماده یا هیأت یا هر دو در نظر نگیرد بلکه نوع ماده یا نوع هیأت یا نوع ماده و هیأت را در برابر معنى و منظورى قرار دهد این عمل را بنام وضع نوعى مى خوانند
منبع: تقریرات اصول فقه دکتر شهابی ، نویسنده : عباس فربد