مضیق و موسع
واجب باعتبار اینکه شرعا زمان در آن اعتبار شده باشد خواه قید موضوع باشد و خواه قید حکم یا نشده باشد , بقسمت نخست , بدو قسم انقسام یافته : مؤقت و غیره مؤقت . موقت هم , بحسب اقسام ممکن بر دو قسم منقسم شده است :
بدین گونه که اگر انجام دادن تکلیف بزمانى معین که باندازه انجام دادن عمل است اختصاص داده شده باشد آنرا واجب مضیق و گرنه واجب موسع خوانند نخست مانند روزه ماه رمضان و روزه آخر اعتکاف و دوم نمازهاى روزانه نسبت بتمام وقتى که براى آنها معین شده است .
منبع: تقریرات اصول فقه دکتر شهابی . نویسنده : عباس فربد