منابع ازمون وکالت 97

نحوه وضع الفاظ در اصول فقه ( چگونه الفاظ براى معانى نهاده شده است ؟ ) :: پرتال تخصصی فقه و حقوق

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

به پرتال تخصصی فقه و حقوق خوش آمدید

آمادگی برای آزمون وکالت

وبلاگ حقوقي نيما جهانشيري

پیوندها

 نحوه وضع ( چگونه الفاظ براى معانى نهاده شده است ؟ )

سیرى در تاریخ اندیشه بشر و مطالعه در حوال کلمات و الفاظ نشان مى دهد که انسانها در زندگى روزمره براى تفهیم و ایجاد رابطه با یکدیگر و رفع حوائج مادى و معنوى بین خود ناچار از تکلم بوده اند . تکلم , نخستین و قدیمى ترین وسیله ارتباطى اجتماعى بین انسانها بوده , و در طول تاریخ تکامل یافته است . بشر اولیه در برخورد با موجودات خارجى و حالات و نفسانیات و احساسات و لزوم مبادله آنها , نیازمند به این بوده است که بر اشیاء و موجودات و حالات و نفسانیات و معنویات خود نامى بنهد که براى دیگران هم مفهوم باشد به طورى که اگر لفظ یا علامتى استعمال شود مخاطب منظور گوینده را از معانى و مدلول این علامت و الفاظ دریابد و عکس العمل متناسب نشان دهد .

استفاده از علامات و اصوات در بین حیوانات نیز رائج است ولى در آنها به شکلى بسیار ابتدایى در قالبهاى غریزى مطرح است . مثلا حسب تحقیق دانشمندان اثبات شده است که حیواناتى نظیر گاو هنگام بروز خطر با اصوات و سر و صدا , دیگران را از وجود خطر آگاه مى کنند . یا بسیارى از حیوانات و پرندگان به مناسبت هاى مختلف از قبیل برخورد با دشمن یا آشیانه سازى و یا جفت گیرى اصوات و علاماتى صادر مى کنند , که براى هم جنسان خود مفهوم دارد و در مقابل این اصوات و علامات عکس العمل از خود نشان مى دهند .

در انسان موضوع بسیار پیچیده تر است , زیرا انسان تنها حیوان ناطق هستى است , یعنى وجود خرد و اندیشه او را از سایر انواع و اجناس زنده ممتاز مى سازد . به این جهت بطور آگاهانه و از روى تعقل , کلمات و الفاظ و اصوات و علامات را به خدمت مى گیرد و آنها را بصورت قراردادى بین همنوعان خود رائج و معمول مى کند و از این طریق مفاهیم و مقاصد مورد نظرش را القاء مى نماید .

در مورد ریشه و مبادى این الفاظ و علامات و کلمات بحث بسیار شده است . قدر مسلم اینکه بشر اولیه از کلمات , الفاظ و علامات در حدى محدود و ناقص براى مقاصد پیش پا افتاده و روزمره استفاده مى کرده است , و با پیچیده شدن اندیشه و جزامع , این علامات و الفاظ نیز تدریجا طریق تکامل پیموده و به صورت فعلى در آمده است .

طریقه پیدایش کلمات و الفاظ هر چه باشد یک نکته انکار ناپذیر است و آن اینکه روزى بشر فلان کلمه و الفظ را براى فلان منظور قرار داده و به تدریج استعمال عمومى یافته و مورد قبول واقع شده است . اصولیین این عمل یعنى قرار دادن الفاظ و کلمات براى رساندن معانى و مقاصد را ( وضع ) مى گویند .

منبع: مباحثی از اصول فقه، محقق داماد ، مصطفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی