منابع ازمون وکالت 97

مفهوم عدد: :: پرتال تخصصی فقه و حقوق

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

به پرتال تخصصی فقه و حقوق خوش آمدید

آمادگی برای آزمون وکالت

وبلاگ حقوقي نيما جهانشيري

پیوندها
مشهور اصولیون معتقدند مفهوم عدد حجت نیست و نمی توان به آن استناد کرد. در روایتی از پیغمبر اکرم (ص) آمده است که مستحب است سه روز از ماه را روزه بگیرید. اگر بخواهیم که برای این جمله مفهومی رابیان کنیم، می گوییم مستحب است سه روز از ماه را روزه بگیریم، نهیک روز کمتر و نه یک روز بیشتر

 

اما آیا واقعا منظور و مقصود پیامبر(ص) این است که مستحب است فقط سه روز روزه بگیرید و اگر بیش از سه روز یا کمتر از آن بگیرید مستحب نمی باشد؟ خیر، منظور پیامبر این نیست و می توان بیش از سه روز ویا کمتر از سه روز روزه گرفت. پس میگوییم که مفهوم عدد حجت نیست (لذا وقتی در جمله ای که عددی قرار داشت و برای آن جمله مفهومی بیان کردیم نباید بگوییم که این مفهوم همان معنا و منظور متکلم است)


 مثال دیگر:

در حدیثی از رسول خدا(ص) نقل شده است که: روز قیامت عذاب از سه دسته برداشته می شو د

دسته اول: کسی که از تقدیر خداوند خشنود باشد، دسته دوم: خیر خواه مسلمانان، دسته سوم: راهنمای کار های نیک

 

مفهوم این جمله این است که از این سه دسته عذاب در روز قیامت برداشته می شود و نه از افراد دیگری، در صورتی که مطمینا افراد دیگری هم هستنند که جزو این سه دسته نیستند ولی در قیامت عذاب در آنها برداشته می شود. لذا باید گفت که مفهوم عدد حجت نیست و نباید به آن استناد کنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی