اما آیا واقعا منظور و مقصود پیامبر(ص) این است که مستحب است فقط سه روز روزه بگیرید و اگر بیش از سه روز یا کمتر از آن بگیرید مستحب نمی باشد؟ خیر، منظور پیامبر این نیست و می توان بیش از سه روز ویا کمتر از سه روز روزه گرفت. پس میگوییم که مفهوم عدد حجت نیست (لذا وقتی در جمله ای که عددی قرار داشت و برای آن جمله مفهومی بیان کردیم نباید بگوییم که این مفهوم همان معنا و منظور متکلم است)
مثال دیگر:
در حدیثی از رسول خدا(ص) نقل شده است که: روز قیامت عذاب از سه دسته برداشته می شو د
دسته اول: کسی که از تقدیر خداوند خشنود باشد، دسته دوم: خیر خواه مسلمانان، دسته سوم: راهنمای کار های نیک
مفهوم این جمله این است که از این سه دسته عذاب در روز قیامت برداشته می شود و نه از افراد دیگری، در صورتی که مطمینا افراد دیگری هم هستنند که جزو این سه دسته نیستند ولی در قیامت عذاب در آنها برداشته می شود. لذا باید گفت که مفهوم عدد حجت نیست و نباید به آن استناد کنیم