منابع ازمون وکالت 97

عقل در اصول فقه ( بررسی سیر تاریخى دلیل عقل در اصول فقه ) :: پرتال تخصصی فقه و حقوق

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

به پرتال تخصصی فقه و حقوق خوش آمدید

آمادگی برای آزمون وکالت

وبلاگ حقوقي نيما جهانشيري

پیوندها

 سیر تاریخى دلیل عقل :

قبل از مرحوم شیخ مفید , نامى از عقل در آثار علماى اصول و فقه دیده نمى شود .شیخ مفید در رساله اصولیه خود که کراجکى آن را تلخیص کرده , و فعلا موجود است , براى اولین بار عقل را مورد بررسى قرار مى دهد . شیخ مفید هر چند به وضوح عقل را به عنوان یکى از ادله به حساب نیاورده ولى مى گوید: اصول احکام , کتاب است و سنت و اقوال ائمه - و اضافه مى کند - از سه طریق مى توانیم به این اصول دست یابیم :

1 - به طور شفاهى

2 - از طریق اخبار

3- از طریق عقل

شیخ در حالى که نامى از اجماع نمی آورد, بترتیب مذکور به عقل اشاره مى کند و در تعریف آن مى گوید: ( عقل راه معرفت حجیت قرآن و دلائل اخبار است ). و همان طور که مى بیند براى عقل ( طریقیت ) قائل است و آن را به طور مستقل به عنوان دلیل و حجت نمى شناسد

بعد از شیخ مفید , شیخ طوسى , که از شاگردان شیخ مفید است , در کتابى به عنوان عده الداعى که اولین کتاب شیعه در اصول است , به طور غیر مستقیم به تبیین عقل مى پردازد . شیخ طوسى در یکى از مباحث کتاب مى گوید: معلومات بر دو قسم است : اکتسابى و ضرورى , منظور از معلومات اکتسابى آنهایى است که از طرق مختلف عقلى و سمعى فراهم مى شود . اما ضروریات , بدیهیات و واقعیاتى هستند که به خودى خود وجود دارند و بشر آنها را بدون هرگونه استدلال و استنتاج پذیرفته است . مانند : حسن عدل , قبح ظلم. مرحوم شیخ طوسى بیش از این در خصوص عقل مطلبى نمى گوید .

از متقدمین نخستین کسى که به طور واضح در خصوص عقل سخن مى گوید ابن ادریس نوه شیخ طوسى است . ابن ادریس در کتاب سرائر چنین مى گوید: فاذا فقدت الثلاثه یعنى الکتاب و السنه و الاجماع فالمعتمد عند المحققین التمسک بدلیل العقل فیها - یعنى هرگاه در منابع سه گانه کتاب , سنت و اجماع حکمى نبود , اهل تحقیق باید به حکم عقل استناد کنند .

بعد از ابن ادریس , محقق حلى و بعد از او شهید اول مطالبى در مورد عقل بیان داشته اند .

علماى اصول از متقدمین و متأخرین مبحث خاصى را به تشریح عقل اختصاص نداده اند . و به همین جهت در کتبى که امروزه در حوزه ها تدریس مى شود , از قبیل معالم و کفایة الاصول , نیز وضع به همین منوال است و فقط با اشاره به آن اکتفا مى کنند . حتى در کلمات بعضى از متأخرین مانند محقق قمى مطلب چندان روشن نیست . ولیکن مى توان گفت بهتر از سایرین در قرون معاصر علامه سید محسن کاظمى در کتاب[ المحصول ]، به تشریح عقل پرداخته است و به پیروى از او شاگردش مرحوم شیخ محمد تقى اصفهانى , صاحب حاشیه بر معالم , مطلب را تا حد وسیعى تجزیه و تحلیل نموده است . این بود مختصرى از تاریخچه دلیل عقل که بیان گردید

منبع: مباحثى از اصول فقه،  دکتر سید مصطفی محقق داماد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی