منابع ازمون وکالت 97

حقیقت شرعیه ( حقیقت شرعیه و متشرعه ) :: پرتال تخصصی فقه و حقوق

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

به پرتال تخصصی فقه و حقوق خوش آمدید

آمادگی برای آزمون وکالت

وبلاگ حقوقي نيما جهانشيري

پیوندها

حقیقت شرعیه :

مى دانیم قبل از ظهور اسلام و بعثت پیامبر ( ص ) , براى تنظیم ضوابط و مناسبات حقوقى و معاملاتى و اقتصادى بین مردم , و همچنین در مورد مراسم عبادى دوران جاهلیت کلمات و الفاظ و اصطلاحاتى وجود داشته است . بعد از ظهور اسلام بسیارى از این نظامات حقوقى و اجتماعى و اقتصادى عینا مورد تائید شارع مقدس قرار گرفت , در برخى موارد تغییراتى داده شد و نسبت به مواردى که قبلا حکم و ترتیب خاصى وجود نداشت , احکام و ترتیبات جدید تشریع گردید . بهمین جهت در اسلام به دو دسته از احکام برخورد مى کنیم : یک دسته که فاقد سابقه بوده و اسلام آنها را وضع و مقرر داشته است , این موارد به احکام تأسیسى مشهورند . دسته دیگر احکامى هستند که شارع , آنها را عینا و یا با تغییرات متناسب بنوعى ابقاء و تنفیذ کرده است . اینگونه احکام , احکام امضائى نامیده مى شوند .

حقیقت شرعیه عبارت است از پاره اى کلمات و اصطلاحات اسلامى که در احکام مورد استعمال قرار گرفته است , هر چند ممکن است متخذ از عرف متداول باشد ولى به علت داشتن بار شرعى و به این جهت که شارع براى بیان مفاهیم و مقاصد خاص شرعى , از این قالبها استفاده کرده است به عنوان حقیقت شرعیه نامیده مى شوند .

در مورد منشاء و ریشه وضع اینگونه الفاظ و کلمات , بحث بسیارى شده است . گروهى عقیده دارند که اینگونه الفاظ و کلمات به صورت تعیینى وضع شده و عده اى از علماء نیز معتقدند که به صورت تعینى بوده است . مثلا ممکن است کلمه ( صلوة ) در جاهلیت به دعا اطلاق مى شده ولى شارع مقدس آن را مجازا بر اعمال مخصوص نماز مسلمین اطلاق کرده است . یعنى وقتى مى فرماید : اقیموا الصلوة: یعنى : نماز بخوانید ، نه اینکه دعا را بجا آورید . در مقابل حقیقت شرعیه دو اصطلاح دیگر نیز در آثار دانشمندان تحت عنوان حقیقت عرفیه و حقیقت قانونیه بکار رفته است .

بطور خلاصه باید گفت اگر کلمات و اصطلاحات , حامل یک بار شرعى نباشند ولى در عرف داراى معانى و مفاهیم معلوم باشند , در اصطلاح گفته مى شود که اینگونه کلمات حقیقت عرفیه دارند .

در مورد حقیقت قانونیه , باید گفت کلمات و اصطلاحاتى وجود دارند که با وجود استعمال عرفى به نحوى مورد تعریف قانونگزار قرار مى گیرند . یعنى قانونگزار با جعل این کلمات , هویت جدیدى براى آن ایجاد مى کند . مانند تعاریفى که در مقدمه قانون مربوط به اراضى , در مورد زراعت و انواع اراضى دائر و بائر و موات یا کلماتى مانند نسق و حق آیه بعمل آمده است در اصطلاح مى گویند این کلمات داراى حقیقت قانونى است .


  منبع: مباحثى از اصول فقه،  دکتر سید مصطفی محقق داماد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی