منابع ازمون وکالت 97

اقسام عام ( تقسیمات عام در اصول فقه = عام افرادی یا عام استغراقی ، عام مجموعی ، عام بدلی ) :: پرتال تخصصی فقه و حقوق

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

به پرتال تخصصی فقه و حقوق خوش آمدید

آمادگی برای آزمون وکالت

وبلاگ حقوقي نيما جهانشيري

پیوندها

عام بر سه قسم است :

1 - عام افرادى یا استغراقى

2 - عام مجموعى

3 - عام بدلى


الف: عام افرادى یا استغراقى :

هر گاه حکم عام بصورتى باشد که فرد فرد مصادیق و افراد موضوع حکم را شامل شود , به نحویکه از حکم عام , به تعداد مصادیق و افراد احکام جزئى مستقل استخراج شود , اینگونه عام را عام افرادى یا استغراقى گویند . مثلا هر گاه منظور از جمله همه دانشمندان را احترام کنید، این باشد که فرد فرد دانشمندان , تحت حکم قرار گیرند , در واقع آحاد دانشمندان هر یک و مستقلا باید مورد احترام واقع شوند . و این عام , عام استغراقى است .

ب: عام مجموعى :

در این حالت , حکم عام قابل تقسیم و تفکیک به افراد نیست یعنى اگر حکم نسبت به یکى از افراد هم اجرا نشود , اطاعت از حکم صورت نگرفته است . مثلا در جمله همه دانشمندان را احترام کنید]( اگر منظور این باشد که همه دانشمندان بکجا مورد احترام قرار گیرند , نه بصورت فرد فرد , این عام را مجموعى گویند . و یا مثلا در جمله دادگاه با حضور کلیه اعضاء و هیأت دادرسان رسمى است ، چنانچه حتى یکى از اعضاء و هیأت دادرسان در محکمه حضور نداشته باشد , حکم جمله , که رسمى بودن جلسه مى باشد تحقق نیافته است .


ج: عام بدلى:

در این نوع عام , حکم شامل همه افراد است ولى با تعلق آن بر یکى , منظور تحقق مى یابد . بر خلاف عام افرادى که حکم بر آحاد و افراد تحت عام مستقلا و به تفکیک بار مى شود , و عام مجموعى که شمول حکم بر مجموعه افراد تحت عام به هیأت اجتماع و بدون تفکیک و تقسیم و استقلال افراد است .

این عام در فارسى غالبا با کلمه هر یک و در عربى کل یا أیة بیان مى گردد . مثلا هر یک از اعضاء کلا که آمدند مجاز به ورود هستند , یا هر یک از اعضاى شوراى عالى قضائى حق دارند از طرف شورا امضاء کنند . و یا در عربى مانند ان الله لا یحب کل کفار اثیم یعنى خداوند دوست ندارد هر کس را که کفران نعمت مى ورزد و گناهکار است .

بطور خلاصه باید گفت :

در عام استغراقى به تعداد مصداق , حکم جزئى وجود دارد .

در عام مجموعى یک حکم است و یک موضوع معین . یعنى مجموع افراد و مصادیق , تحت یک حکم عام قرار مى گیرند .

در عام بدلى یک حکم است و یک موضوع , لیکن آن موضوع ( مصداق ) , معین و شخص نیست . بنابراین چون هر یک از افراد تحت عام مى تواند مصداق حکم قرار گیرد , به عام بدلى مشهور شده است . یعنى چون موضوع یامصداق تحت عام خصوصیتى ندارد هر یک از افراد آن مى تواند تحت حکم عام قرار گیرد .


منبع: مباحثى از اصول فقه،  دکتر سید مصطفی محقق داماد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی