منابع ازمون وکالت 97

اقسام دلیل عقلى ( مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه ) :: پرتال تخصصی فقه و حقوق

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

به پرتال تخصصی فقه و حقوق خوش آمدید

آمادگی برای آزمون وکالت

وبلاگ حقوقي نيما جهانشيري

پیوندها

اقسام دلیل عقلى :

الف: مستقلات عقلیه

ب: غیر مستقلات عقلیه


الف: مستقلات عقلیه :

منظور از مستقلات عقلیه , آن سلسله احکام عقلى است که عقل به طور مستقل یعنى بدون دخالت شرع , بلکه ابتدائا , به آن حکم مى کند . مانند خوبى عدالت و بدى ستمگرى و ظلم .

در اینگونه موارد براى کشف و رسیدن به حکم شرعى , یک قیاس و استدلال منطقى بدینگونه تشکیل مى گردد که حکم صادره از ناحیه عقل را صغرى قرار داده و سپس با اضافه نمودن کبراى کلى [ هر چه عقل بدان حکم کند , شرع نیز به آن حکم خواهد کرد ] نتیجه مى گیریم که در این مورد نیز حکم شرع وجود دارد .

همانطور که ملاحظه کردید , در تمام مراحل فوق براى کشف حکم شرعى , آنچه که عمل مى کند و کاربرد دارد تنها عنصر عقل است , یعنى صغراى قیاس منطقى و نیز کبراى آن از احکام عقل هستند , و بدین جهت آن را مستقلات عقلیه مى گویند .


ب:غیر مستقلات عقلیه :

غیر مستقلات عقلیه به مواردى گویند که در استکشاف حکم شرعى , تنها عنصر مؤثر , عقل نیست بلکه عقل پس از دریافت حکمى از شرع وارد عمل مى گردد . مثلا وقتى شرع مقدس نسبت به عملى دستور و حکمى صادر کرد و آن را واجب نمود , اگر انجام آن عمل متوقف بر انجام عمل دیگرى باشد یعنى آن عمل دوم نقش مقدمه را براى عمل واجب داشته باشد , در اینگونه موارد , هر چند شرع مقدس نسبت به وجوب مقدمه تصریحى ننموده است ولى از آنجا که انجام ذى المقدمه بدون انجام مقدمه امکان پذیر نیست , عقل وارد عمل گشته و حکم مقدمه را مبنى بر وجوب شرعى اکتشاف مى کند .

مثل آنکه شارع مقدس انجام عمل حج را بر مکلفین واجب نموده است ولى نسبت به طى طریق و مسافت تا مکه معظمه نقل و تصریحى نکرده است , اینجا عقل مى گوید : از آنجا که بین انجام فریضه حج و طى مسافت عقلا ملازمه برقرار است , لذا حکم شارع مبنى بر وجوب ذى المقدمه ( عمل حج ) مستلزم حکم به وجوب مقدمه ( طى مسافت ) نیز مى باشد .

اینگونه دلیل عقلى را , جهت آن که عقل به تنهایى به حکم شرعى یعنى وجوب مقدمه واصل نگردیده بلکه با کمک حکم شارع یعنى وجوب ذى المقدمه آن را اکتشاف نموده است , غیر مستقلات عقلیه گویند .

منبع: مباحثى از اصول فقه،  دکتر سید مصطفی محقق داماد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی