منابع ازمون وکالت 97

اصل برائت و اصل احتیاط در اصول فقه :: پرتال تخصصی فقه و حقوق

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

به پرتال تخصصی فقه و حقوق خوش آمدید

آمادگی برای آزمون وکالت

وبلاگ حقوقي نيما جهانشيري

پیوندها

برائت و احتیاط

هرگاه براى پى بردن به حکمى شرعى تا اندازه اى که ممکن است سعى و کوشش به کار رود لیکن حکم واقعى بدست نیاید و امیدى هم براى بدست آمدن آن باقى نماند و شک در تکلیف بر جاى باشد باید دید در این صورت تکلیف شخص مکلف چیست ؟ و اکنون که از حکم واقعى دستش کوتاه گشته به حسب ظاهر چه حکمى دارد یعنى در مقام عمل چه باید بکند ؟

دانشمندان اصولى , که به عنوان مجتهد مشهورند , گفته اند :

در این گونه موارد , که حالت سابقه در آن ملحوظ نیست , و احتیاط هم به حکم عقل یا شرع واجب نشده , باید اصل برائت جارى گردد فى المثل هرگاه وجوب چیزى مورد شک و تردید باشد باید گفت : اصل , اى است که حرام نباشد پس به حکم این اصل که بنام اصل برائت  خوانده مى شود در مثال نخست به جا نیاوردن آن چیز و در مثال دوم بجا آوردن آن جائز است گرچه به حسب واقع , واجبى ترک یا حرامى آورده شده باشد پس در نتیجه اجراء این اصل , کیفر و عقابى بر آن واقع نخواهد بود .

دانشمندان اخبارى گفته اند : در این گونه موارد که تکلیف و حکم مشکوک است باید اصل احتیاط  اجراء گردد . پس گفته اینان در مثال نخست , چیزى که وجوبش مشکوک است باید به حکم اصل احتیاط  آورده شود و در مثال دوم که حرمت آن مشکوک و مورد اشتباه و احتمال است باید از آوردن آن خوددارى به عمل آید .

هر یک از دو فریق براى اثبات ادعا , خویش دلائلى آورده و بر دلائل مخالف خود اعتراضاتى وارد ساخته است که نقل همه آن دلائل و ایرادها در اینجا زائد مى باشد بدین مناسبت برخى از آنچه در باره اثبات برائت که مورد اختیار محققان است , گفته شده با رعایت اختصار در این موضع آورده مى شود :

 

براى اثبات برائت به ادله چهارگانه کتاب , سنت , اجماع و عقل استناد شده است .

از کتاب آیاتى چند مورد استدلال شده که از آن جمله است دو آیه زیر :

1 - و ما کنا معذبین حتى نبعث رسولا

2 - لا یکلف الله نفسا الا ما آتیها

 

از سنت نیز احادیث بسیارى مورد استناد شده که از آن جمله است سه حدیث زیر :

 1 - رفع عن امتى تسعة اشیاء الخطاء والنسیان و ما استکرهوا علیه و ما لا یعلمون و ما لا یطیقون و ما اضطروا الیه والحسدوا الطیرة والتفکر فى الخلق ما لم ینطقوا بشفه . این حدیث به حدیث رفع مشهور است .

2 - ما حجب الله علمه عن العباد فهو موضوع عنهم . این حدیث , به حدیث حجبمعروف است .

3 - الناس فى سعه یا فى سعة ما لا یعلمون

 

دلیلى عقلى که بر برائت به آن تمسک و استناد شده عبارت است از آنچه به قاعده قبح عقاب بلا بیان اشتهار یافته مفاد این قاعده عقلى همان است که از آیه نخست فهمیده مى شود و خلاصه اش اینکه کیفر کردن کسى را که بیانى بوى نرسیده است نزد عقل زشت و ناپسند است .

پس به حکم ادله چهارگانه نسبت به موردى که شبهه و شک بدئى بان تعلق یافته , خواه شبهه حکمى باشد یا موضوعى و خواه وجوبى باشد یا تحریمى , مکلف مى تواند به استناد اصل برائت در شبهه وجوبى آن چیز را ترک و در شبهه تحریمى آن را ایجاد نماید .

منبع: تقریرات اصول فقه دکتر شهابی . نویسنده : عباس فربد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی