منابع ازمون وکالت 97

استعمال لفظ در عام مخصص به نحو حقیقت است یا مجاز ؟ :: پرتال تخصصی فقه و حقوق

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

به پرتال تخصصی فقه و حقوق خوش آمدید

آمادگی برای آزمون وکالت

وبلاگ حقوقي نيما جهانشيري

پیوندها

استعمال لفظ در عام مخصص به نحو حقیقت است یا مجاز ؟ 

در عامى که تخصیص بر آن وارد مى شود آیا استعمال لفظ در حقیقت است یا مجاز ؟ در واقع , مخصص چه متصل و چه منفصل قرینه است از براى اراده ماعداى خاص از لفظ عمم . در اینجا شبهه اى پیش مىآید : وقتى لفظ مورد استعمال دلالت بر کل دارد و سپس همین لفظ در بعض از افراد استعمال مى شود , آیا استعمال آن بر خلاف ما وضع له نیست ؟ وقتى گفته مى شود که عموم , مثل کل , جمیع و . . . در جمله اى مانند اکرم کل عالم براى شمول و سریان وضع شده است و بعد قائل مى گوید لا تکرم الفاسق من العلماء , این مخصص منفصل که مىآید و به بیان مراد متکلم در خصوص علماى عدول مى پردازد و در نتیجه علماى فساق را خارج مى کند در واقع کل در غیر ما وضع له استعمال مى گردد , زیرا , همان طور که گفتیم , کل دال بر شمول و سریان است . اما در اینجا کل در بعض ما وضع له که خصوص علماى عدول باشد به کار رفته است . 

در باب حقیقت و مجاز , این ضابطه یک ضابطه کلى است . زیرا حقیقت عبارت است از استعمال لفظ فى ما وضع له , یعنى اگر استعمال مورد بحث مطابق با وضع استعمال باشد , استعمال حقیقى است , و اگر استعمال بر خلاف ما وضع له باشد , استعمال مجازى است . 

در مورد بحث ما , گروهى گفته اند استعمال مطلقا , چه مخصص منفصل باشد و چه متصل , استعمال على بعض ما وضع له و , بنابراین , مجازى است . گروهى دیگر گفته اند استعمال مذکور مطلقا استعمال حقیقى است چه مخصص منفصل باشد و چه متصل . برخى نیز بین مخصص متصل و مخصص منفصل قائل به تفصیل شده و گفته انداگر تخصیص به طور متصل باشد , استعمال حقیقى است , و اگر تخصیص به طور منفصل باشد , استعمال مجازى است . گروهى دیگر نیز عکس این مطلب را گفته اند . 

اکنون ببینیم حق مطلب چیست . قول اول را باید اختیار کرد که استعمال را مطلقا مجاز مى داند یا قول دوم را که مى گوید استعمال مطلقا حقیقت است ؟ حقدر قول دوم است , یعنى باید گفت که استعمال مطلقا استعمال حقیقى است , چه مخصص منفصل باشد چه متصل . در اینجا نخست باید دید منشأ توهم چیست . گفته مى شود ادات عموم براى شمول و سریان و براى تمام افراد وضع شده اند , و چنانچه ادات عموم . در بعض افراد استعمال شوند , جلوى سعه و شمولشان گرفته مى شود , یعنى بر خلاف ماوضع له استعمال مى گردند و , بنابراین , استعمال مجاز است . در جواب مى گوییم که این بیان مغالطه است . ما در ادات عموم هیچ گونه تصرفى نمى کنیم , یعنى همزمان مى گوییم که ادات عموم براى شمول وضع شدهاند و کار ما تصرف در مدخول آنهاست . مدخول ادات عموم عبارت از همان خاص است . کارادات عموم شمول و سریان در چیزى است که در مدخولش باشد , یعنى آن را سعه و شمول مى دهد . اگر مدخول تمام علما باشد , کل افاده شمول مى کند براى تمام علما , و اگر مدخول ادات عموم بعض العلما باشد , باز هم از براى همان بعض شمول و سریان مى یابد . پس , تضییق از ناحیه مخصص و از ناحیه مدخول أدات عموم استنه از ناحیه خللى که بر أدات عموم وارد مى شود . در أدات عموم هیچ گونه خللى وجود ندارد , و اکنون نیز أدات مورد بحث افاده عموم و شمول و سریان مى کنند . تنها اتفاقى که مى افتد این است که در مدخول أدات تضییق مى شود . مى گوییم :باید خصوص علماى عدول را اکرام کرد و نباید به اکرام علماى فساق پرداخت .بنابراین , کل و جمیع و جمع محلى به ألف و لام و نکره واقعه در سیاق نهى . و نفى همگى براى افاده عموم وضع شده اند , و مخصص منفصل و متصل نیز در این أدات خللى وارد نمىآورد , و أدات به عموم خود باقى مى مانند . در نتیجة , استعمال لفظ فى ما وضع له است , و چنین استعمال استعمال حقیقى است هم در مخصصمنفصل و هم در مخصص متصل 

منبع: مقالات اصولى - سید محمد موسوى بجنوردى 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی