منابع ازمون وکالت 97

نظریه اصحاب رأى ( بررسی نظریه اصحاب رأى در اصول فقه شیعه ) :: پرتال تخصصی فقه و حقوق

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

به پرتال تخصصی فقه و حقوق خوش آمدید

آمادگی برای آزمون وکالت

وبلاگ حقوقي نيما جهانشيري

پیوندها

نظریه اصحاب رأى که در اواسط قرن دوم هجرى آغاز گشت , قائل شدن عرض عریض براى ادراکات عقلى بود . در هر مورد که دلیلى از مفاد دو منبع کتاب و سنت نمى یافتند , بلافاصله دست به دامن تفکرات شخصى و فردى خویش زده , و با ذوق و سلیقه خود , با توجه به شئون و مناسبات , حسب مورد اظهار نظر مى کردند .

ابوحنیفه یکى از چهار فقیه اهل تسنن در این جهت معروفتر از سایرین است . از او چنین نقل مى کنند که وقتى مى خواست خط مشى فقاهتى خویش را بیان کند , گفت: من نخست به کتاب خدا مراجعه کرده , و اگر آنچه را که مى خواهم در آن نیافتم به سنت رسول اله مراجعه مى کنم , و اگر باز نیافتم به گفتار اصحاب آن حضرت تمسک مى جویم , ولى آنچه را که مایل بودم انتخاب مى کنم و آنچه مایل نبودم رها مى سازم و اگر چنانچه به افرادى مانند ابراهیم , شعبى , حسن , و ابن سیرین نوبت برسد این حق را بخودم مى دهم که بفکر خویش عمل کنم و اجتهاد نمایم , همچنانکه آنان نیز چنین کردند.

البته این طرز تفکر ناشى از آن بود که آنان پس از رسول الله , به علت آنکه به امامت مستمر اهل بیت ( ع ) اعتقاد نداشتند , دست خود را از منابع احکام کوتاه دیده , و از طرفى کتاب و سنت را وافى و کافى براى تمام نیازمندیهاى مردم نمى دانستند , روى این حساب ناچار به استنباطات عقلى پناه آورده و براى آن حد وسیعى قائل شدند .

منبع: مباحثى از اصول فقه،  دکتر سید مصطفی محقق داماد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی