منابع ازمون وکالت 97

مقدمه شرعى و مقدمه عقلى :: پرتال تخصصی فقه و حقوق

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

پرتال تخصصی فقه و حقوق

متون فقه | اصول فقه | حقوق اساسی | حقوق مدنی | حقوق تجارت | آیین دادرسی مدنی | آیین دادرسی کیفری

به پرتال تخصصی فقه و حقوق خوش آمدید

آمادگی برای آزمون وکالت

وبلاگ حقوقي نيما جهانشيري

پیوندها

مقدمه شرعى و مقدمه عقلى :

مقدمه شرعى آن است که واجب شرعى بدون آن انجام پذیر نیست ولى ملازمه و ارتباط بین مقدمه و ذى المقدمه عقلا استنباط نمى شود بلکه شارع مقدس به موجب ادله شرعیه آن را اعلام و مقرر مى دارد . مانند طهارت و نماز , که در این فرض طهارت از مقدمات شرعیه نماز , و براى صحیح انجام دادن این فریضه , واجب شرعى است ولى بین این دو , ملازمه عقلى استنباط نمى شود یعنى اگر حکم شرعى بر لزوم طهارت وجود نمى داشت , عقل ممکن بود مستقلا وجوب آن را احراز نکند . به همین جهت بعضى از محافل ظاهرا مذهبى که اخیرا خواسته اند براى کلیه احکام و واجبات شرعیه مبانى و توجیهات عقلى قائل شوند , با دلایلى بظاهر علمى ولى سطحى و ناقص در این زمینه دست به استنتاجات بى حاصلى مى زنند که البته این توجیهات هیچ وجه مشترکى با مقررات شرعى ندارد . شارع مقدس منصوصا اعلام فرموده : لا صلوة الا بطهور - و بدین ترتیب رابطه شرعى بین طهارت و نماز برقرار ساخته است , آنها مى کوشند با عقل ناقص بشرى و با توجیهات و استدلالات بى پایه این مقررات صریح را توجیه کنند .

و اما مقدمه عقلى آن است که ارتباط و بستگى بین مقدمه و ذى المقدمه را عقل مقرر مى دارد , و حکم شرعى در این زمینه وجود ندارد . مانند طى مسافت تا مکه براى انجام فریضه حج که بدون آن اجراى مناسک حج امکان عقلى ندارد .

منبع: مباحثى از اصول فقه،  دکتر سید مصطفی محقق داماد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی