قران قطعی الصدور و ظنی الدلاله است:
قبل از توضیح این قسمت باید بگوییم که وقتی انسان نسبت به موردی آگاهی پیدا می کند این آگاهی چهار حالت دارد:
1 - یا قطع است........... یعنی 100 % مطمین است ................ ( قطع و یقین)
2- یا ظن است ........... یعنی 51 تا 99 % اطمینان دارد ........ ( احتمال قوی)
3 – یا شک است ......... پنجاه ، پنجاه است ( احتمال مساوی )
4 – یا وهم است .......... 1 تا 49 % ( احتمال ضعیف)
1 - قطع حجت است و باید به آن عمل نمود
2 – ظن دو نوع است :
ظن معتبر : حجت است
ظن غیر معتبر : حجت نیست
3 –شک : حجت نیست
4 – وهم : حجت نیست
لذا وقتی میگوییم، قران قطعی الصدور است ، یعنی ما 100% یقین داریم که قران از جانب خداوند صادر شده است و به دست ما رسیده
و وقتی میگوییم، قران ظنی الدلاله است،یعنی دلالت بسیاری از آیات قران ظنی است ( به زبان ساده تر چون که در قران آیات بسیاری ناسخ آیات دیگر هستند و آیات بسیاری مخصص آیات دیگری هستند و بسیاری از آیات هم مجمل هستند و ... ، ما نمی توانیم بگوییم که دلالت همه آیات قران قطعی و 100% است، بلکه دلالت بسیاری از آیات قران ظنی است . یعنی به طور قطع نمی توانیم بگوییم که معنای آیه ای چیست( زیرا احتمال نسخ یا تخصیص یا اجمال و .. در آیات وجود دارد)