عموم بر سه قسم است :  عام استغراقى  و مجموعى و بدلى . البته , در هر سه قسم , عموم واجد معناى  شمول و سریان است ولى نحوه شمول و سریان در آنها فرق مى کند . 
ألف . در  عام استغراقى , شمول و سریان براى هر یک از أفراد به طور استقلال و انفراد  وجود دارد , یعنى در عام استغراقى عموم به عدد تمام أفرادى منحل مى شود که  سریان و شمول احاطه شان مى کند . اگر افراد مخاطب عام صد نفر باشند , عموم  منحل به صد خطاب مى شود , و این خطاب براى یک یک افراد به طور مستقل موجود  است . بدین جهت , گفته مى شود که : در عام استغراقى هر یک از افراد داراى  امتثال مستقل و عصیان مستقل است , به طورى که اگر بعضى از آنها امتثال کنند  و بعض دیگر عصیان نمایند , براى امتثال کنندگان ثواب وجود دارد و نسبت به  کسانى که عصیان نموده اند موجبات عقاب فراهم مى گردد , و در نتیجة عقابمى  شوند . 
ب . در عام مجموعى , شمول براى أفراد به طور اجتماع است , یعنى  در صورتىمى توان گفت امتثال وجود دارد که مجموع من حیث المجموع امتثال امر  کردهباشد . بنابراین , اگر گفته شود که تمام مردم مجتمعا باید فلان کار را  انجام بدهند , در صورتى که یک نفر از آنها کار مورد بحث را انجام ندهد ,  عاممجموعى حاصل نمى گردد , زیرا مورد خطاب موجود نشده است . پس , در عام  مجموعى , یک امتثال و یک عصیان وجود دارد . امتثال عبارت از آوردن  تمامىأفراد است و عصیان عبارت است از عدم اتیان ولو عدم اتیان یک فرد . 
ج  . در عام بدلى , شمول و سریان به نحو بدلى است , یعنى مکلف در مقامتطبیق  مأموربه در خارج در سعه قرار دارد و مخیر به تطبیق مأموربه با هر یک  ازأفراد است . مثلا , وقتى کسى دستور مى دهد که برایش آب را بیاورند و مشخص  نکند چه نوع آبى , در چه نوع ظرفى , و به چه شکلى , دستور گیرنده مخیر است  آبرا در لیوان بگذارد , در جام آب بگذارد , آب خیلى خنک باشد یا چنین  نباشد و . . . یعنى مکلف در مقام امتثال مخیر است به تطبیق مأموربه با هر  فردى ازأفراد طبیعت که مورد دستور است . به تعبیر دیگر , مکلف در تطبیق صرف  الوجود با هر یک از أفراد طبیعت مخیر است . در واقع , وقتى که به انسان  دستور داده مى شود که برو و طبیعت فلان چیز را موجود کن , طبیعت به صرف  الوجود موجود مى شود. و صرف الشیئى لامیز فیه و لایتکرر . و به تعبیر دیگر  صرف الوجود صرف الشىء وکل صرف شىء باشد , و شخص در تطبیق صرف الوجود مخیر  است , یعنى اختیار دارد که در مقام امتثال صرف الوجود طبیعت را با هر فرد و  با هر خصوصیت و با هر صنفى از أفراد و خصوصیات فردیة وأصناف این طبیعت  تطبیق کند . عام بدلى یعنى على البدل  , و در آن همه أفراد در عرض هم على  حد سواء قرار دارند , و میان خصوصیات فردیه آنها هیچ گونه امتیازى نیست , و  با آوردن هر خصوصیتى طبیعت موجود مى شود 
در اینجا بزرگان اشکال کرده اند که در عام بدلى عموم مستفاد از وضع نیست , بلکه استفاده آن به مقدمات حکمت است . 
در  عام بدلى , ما از خارج مى دانیم که خواست مولا از جعل و تشریع حکم صرف  الوجود طبیعت است و خصوصیات فردیة از خواسته وى خارجند . مولا گفته است برو  و طبیعت آب را موجود کن . اتینجا عقل است که در مقام امتثال به مکلف مى  گوید تو در تطبیق صرف الوجود مخیرى و مى توانى هر خصوصیتى از خصوصیات فردیه  این طبیعت را که بخواهى ایجاد کنى . بنابراین , وقتى عقل این استفاده را  مى کند وضع در کار نیست . اشکالى که پیش مىآید آن است که نمى توان از این  تعریف که مقتضى عموم شمول و سریان تنجیزى است در عام بدلى استفاده کرد . 
براى  عموم , الفاظى مخصوص هست که دال بر معناى شمول و سریان است . ادات دال بر  عموم یا بالوضع چنینند و یا بالاطلاق . کل , جمیع , تمام , دائما ازأدات  عموم هستند . یک هیئت نیز ممکن است دلالت بر عموم داشته باشد , مثلنکره  واقعه در سیاق نفى یا نهى , یا جمع محلى به ألف و لام که به جنس و یا جمع  دلالت دارد . این الفاظ یا هیئتهاى جملات , که دال بر شمول و سریانند , از  طرف واضع براى عموم و شمول وضع گردیده اند . نکته قابل ذکر آن است که لفظ  کل و یا هر چیزى که واجد این معنا یعنى شمول و سریان است بالوضع بر عموم  مدخول خود دلالت دارد . این شمول و سریان مى تواند براى فرد فرد به طور  مستقل عام استغراقى و یا من حیث المجموع عام مجموعى باشد و تابع مدخول خویش  است و فرق نمى کند که کل و ما به معناها در عام مجموعى وارد بشود یا در  عام استغراقى . همچنین است نکره واقعة در سیاق نفى و نهى و جمع محلى به ألف  و لام و . . . که در تمام اینها معانى حاصل از ناحیه مدخولات است . 
منبع: مقالات اصولى - سید محمد موسوى بجنوردى 








