شیعیان معتقدند که اجماع از آن جهت حجت است که کاشف از قول معصوم (ع) است ، ولی تفاوت نظر آنها در نوع کاشفیت از قول معصوم (ع) است
عده ای معتقدند که اجماع به طریق حسی کاشف از قول معصوم (ع) است و عده ای معتقدند به طریق حدسی کاشف از قول معصوم است و عده ای معتقدند به شکل تقریری و عده ای معتقدند که اجماع به شکل لطفی کاشف از قول معصوم (ع) است
اما اهل سنت می گویند نفس اجماع حجت است ، و کاری به نحوه ی حجیت آن ندارند
آنها معتقدند، بر اساس روایت پیامبر (ص) که فرموده اند: لا تجتمع امتی علی خطا ( لا تجتمع امتی علی ضلالة ) ، امت پیامبر (ص) هیچ وقت به خطا با هم اجماع نمی کنند