مقدمه ی دوم : خداوند غصب را حرام نموده است .................. نهی
اجتماع امر و نهی یعنی آیا دو مقدمه ی فوق می توانند در یک زمان در کنار هم جمع شوند
یعنی آیا می توان در مکان غصبی (نهی) نماز(اَمر) خواند
در مورد این مسیله دو دیدگاه وجود دارد:
* دیدگاه اجتماعیون ( بعضی علمای شیعه ) : امر و نهی را با هم جمع می کنیم
* دیدگاه امتناعیون ( اکثر علمای شیعه ): که دو حالت دارد:
حالت اول: اگر امر از نهی مهم تر بود جمع می کنیم
حالت دوم : اگر نهی از امر مهم تر بود جمع نمی کنیم
نتیجه :
بنا به نظر اجتماعیون :
نماز در مکان غصبی صحیح است، لذا :
1 - برای نماز ثواب است
2 - برای مکان غصبی عقاب است
بنا به نظر امتناعیون :
حالت اول: اگر نماز مهم تر از غصب باشد: نماز صحیح است، لذا: برای نماز ثواب است و برای مکان غصبی عقاب و مجازات است
حالت دوم : اگر غصب مهم تر از نماز باشد: نماز باطل است، لذا: برای نماز ثواب نیست و برای غصب عقاب و مجازات است