قیاس منصوص العله :
قیاسی که در آن، علت حکم صریحا بیان شده . مثلا اگر بگو یند شراب انگور حرام است زیرا مست کننده است . حال اگر فرد حکم آبجو را نداند و قیاس کند، در این جا می گوییم که او قیاس منصوص العله کرئه است زیرا علت حکم صریحا بیان شده( یعنی صریحا گفته :چون مست کننده است)
مثال دوم : اگر دکتر به بیمار بگوید که انار نخور زیرا ترش است . حال اگر بیمار حکم پرتقال را نداند ، قیاس می کند و می گوید چون پرتقال ترش است نباید بخورم. اگر دقت کنید علت حکم( سبب) در اینجا صریحا ذکر شده ( ترش بودن= علت حکم